Over ons
PlusNederlands stimuleert leerlingen – over de volle breedte van vmbo tot vwo – in het verlengde van het schoolvak Nederlands verder de diepte in te gaan en aanvullende vragen te leren stellen over de Nederlandse taal en cultuur. Met opdrachten stimuleren we leerlingen in hun zoektocht naar antwoorden, en in hun ambitie daarover te schrijven. Voor docenten bieden we mogelijkheden hun leerlingen op de eigen school te begeleiden.
PlusNederlands is onderverdeeld in een Olympiade (vragen beantwoorden in wedstrijdverband), Schrijfakademie (over antwoorden leren schrijven) en Verkenningen (onderzoek doen en nieuwe vragen leren stellen). Het programma is in aanbouw, wordt de komende jaren steeds verder uitgebreid.
- systematisch perspectief: hoe zitten taal, taalgebruik en literatuur/tekstuele cultuur in elkaar?
- individueel perspectief: wat is de relatie tussen taal, literatuur/cultuur en de kenmerken van de individuele taalgebruiker?
- sociaal perspectief: welke sociale functie vervullen taal en literatuur/cultuur?
- historisch perspectief: hoe veranderen taal en literatuur en de opvattingen over taal/cultuur?
Geïnspireerd door de meest recente visie zoals geformuleerd door de ontwikkelgroep voor het schoolvak Nederlands vanuit Curriculum.nu, onderscheiden we drie leergebieden binnen PlusNederlands:
- Taal en Communicatie
- Taal, Cultuur en Identiteit
- Taal, Techniek en Gezondheid
Het recente proefschrift van Els van Rooij inspireerde onze didactiek. Zij stelt dat uitdagend middelbaar onderwijs de nieuwsgierigheid (‘need for cognition’) aan weet te wakkeren. Dat moet al in het schoolvak Nederlands zelf gebeuren. PlusNederlands beoogt de nieuwsgierig geworden leerlingen op te vangen. Door de opdrachten worden leerlingen aangespoord verder te kijken dan hun eerste waarnemingen.
Logo: Susi Bikle.
Afbeelding Olympiade: ontwerp Universiteit Antwerpen
Afbeelding Onderzoekslab: ‘Ex libris van JFN, Samuel Jessurun de Mesquita, in of na 1910’, Rijksmuseum.
Afbeelding Schrijfakademie: Intocht van het alfabet in Rome’, Ben Joosten, 2007, gereproduceerd met toestemming van de erven Joosten, met dank aan mevrouw Joosten-Eerdmans en uitgeverij Vantilt.
Overige afbeeldingen: iStock, beeldbank Universiteit Utrecht.