Over ons
PlusNederlands stimuleert leerlingen – over de volle breedte van vmbo tot vwo – binnen of in het verlengde van het schoolvak Nederlands verder de diepte in te gaan en aanvullende vragen te leren stellen over de Nederlandse taal en Nederlandstalige culturen. Met opdrachten stimuleren we leerlingen in hun zoektocht naar antwoorden, en in hun ambitie daarover te schrijven. Voor docenten bieden we mogelijkheden hun leerlingen op de eigen school te begeleiden.
PlusNederlands is onderverdeeld in een Olympiade (vragen beantwoorden in wedstrijdverband) en Verkenningen (onderzoek doen en nieuwe vragen leren stellen). Het programma is in aanbouw, wordt de komende jaren steeds verder uitgebreid.
-
- systematisch perspectief: hoe zitten taal, taalgebruik en literatuur/tekstuele cultuur in elkaar?
- individueel perspectief: wat is de relatie tussen taal, literatuur/cultuur en de kenmerken van de individuele taalgebruiker?
- sociaal perspectief: welke sociale functie vervullen taal en literatuur/cultuur?
- historisch perspectief: hoe veranderen taal en literatuur en de opvattingen over taal/cultuur?
Het recente proefschrift van Els van Rooij inspireert onze didactiek. Zij stelt dat uitdagend middelbaar onderwijs de nieuwsgierigheid (‘need for cognition’) aan weet te wakkeren. Dat moet al in het schoolvak Nederlands zelf gebeuren. PlusNederlands beoogt de nieuwsgierig geworden leerlingen op te vangen. Door de opdrachten worden leerlingen aangespoord verder te kijken dan hun eerste waarnemingen.
Logo: Susi Bikle en ‘Landscape with Stars’, ca. 1905–1908, Henri-Edmon Cross, Metropolitan Museum of Art..
Afbeelding Olympiade: ontwerp Universiteit Antwerpen
Afbeelding Onderzoekslab: ‘Ex libris van JFN, Samuel Jessurun de Mesquita, in of na 1910’, Rijksmuseum.
Overige afbeeldingen: iStock, beeldbank Universiteit Utrecht.